22-01-25
Verplaatsing spooremplacement IJsselmonde stap dichterbij
De gemeente Rotterdam is in gesprek met het Havenbedrijf Rotterdam en het Rijk over de mogelijke verplaatsing van het spooremplacement IJsselmonde naar Maasvlakte 2. Als deze opstelsporen verdwijnen, komt er meer ruimte voor het nieuwe station Stadionpark, woningbouw en het Varkenoordsepark. Waarom is dit belangrijk voor Rotterdam Zuid? Directeur gebiedsontwikkeling Jos Melchers en programmamanager Stadionpark Sander Geenen aan het woord.
Maar eerst: waar ligt het emplacement eigenlijk en waar is het voor? Sander: ‘Het emplacement met opstelsporen is aangelegd rond 1910. Het ligt tussen het Stadionviaduct en Varkenoordseviaduct in. Dat zijn aardig wat vierkante meters. Een opstelspoor is om wagons op te stellen, om te parkeren zeg maar. Bijvoorbeeld ’s nachts als ze geen dienst hebben, of als ze in reparatie zijn. Vroeger was dit natuurlijk een druk havengebied waar dat toen goed kon. Maar de haven is sinds de jaren 70 steeds meer uit de stad vertrokken, richting Botlek, Europoort en de Maasvlakte. Sinds die tijd wonen er véél meer mensen in deze buurt en er komen nog véél meer woningen bij. Zo’n emplacement, een fors gebied stuk met opstelsporen past eigenlijk niet meer in een dichtbevolkte stad. We kunnen die ruimte beter gebruiken, bijvoorbeeld voor woningen. En de sporen zijn ook belangrijk bij de Maasvlakte: tijd voor een verplaatsing dus.’
Belangrijk voor Zuid
Jos: ‘De verplaatsing van de sporen is héél belangrijk voor Rotterdam-Zuid. De stad krijgt een nieuwe brug met daarop een ov-verbinding die aansluit op het nieuwe station Stadionpark. Die vergroten allemaal de kansen en mobiliteit van bewoners: ze zijn sneller bij werk, hun opleiding en andere activiteiten in Rotterdam of de regio. Voor een nóg betere verbinding tussen de Maasoever en Hillesluis is het belangrijk dat het emplacement daar weggaat. Als de spoorbundel verdwijnt, ontstaat ruimte voor een kortere traverse. Oftewel de oversteek over het NS-treinspoor, die is ook voor fietsers en voetgangers. En er komt er meer ruimte voor meer woningen. Heel de stad profiteert daar dus van.’
Nog in gesprek
Sander benadrukt dat het nog niet zeker is dat het emplacement verdwijnt: ‘De gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf en het Rijk zijn daarover nog met elkaar in gesprek. Bijvoorbeeld over de verplaatsing van de sporen naar de Maasvlakte. Hoe pakken we dat dan aan en wie betaalt wat. Dat is best ingewikkeld. De gesprekken gaan goed, maar een definitief besluit verwachten we in de loop van 2025. Dan willen we ook de participatie starten en de bewoners en andere betrokkenen vragen mee te denken over hun wensen voor het nieuw te maken stuk stad.’
Makkelijk van de ene buurt naar de andere
Maar ook belangrijk om te weten volgens Sander: ‘Het nieuwe station wordt een beter station zonder het emplacement, bijvoorbeeld door een kortere overbrugging. Het nieuwe station wordt namelijk aan twee zijdes toegankelijk. Het is voor de nieuwe wijk Rotterdams Tij en voor bestaande wijken zoals Hillesluis van beide kanten goed bereikbaar. Je komt daardoor makkelijker, zonder teveel sporen te hoeven overbruggen, van de ene buurt naar de andere.’
Varkenoordspark
En hoe zit het met het Varkenoordsepark? Sander: ‘Dat blijft. Als de sporen verdwijnen, komt er nieuwbouw. Op sommige plekken komt dat deels in het Varkenoordsepark, maar op andere delen breiden we het park uit. En het wordt beter bereikbaar voor meer mensen. Hoe dit precies moet worden: daar willen we graag na de zomer van 2025 met de omgeving over in gesprek.’
Geduld
Wanneer is er wat te zien of te merken? Sander: ‘Ik denk dat er over ongeveer 3 tot 4 jaar een begin kan worden gemaakt met de voorbereidende werkzaamheden. Je moet dus nog even geduld hebben!’