05-06-23
Roseknoop: bouwplaats van boven
Het was een bijzonder moment: op 1 mei, net na de ochtendspits om 9.30 uur, reed de voorlopig laatste auto over het Varkenoordseviaduct. Meteen daarna ging de schop de grond in: het asfalt werd gesloopt en de tramhaltes verwijderd. Allemaal goed te zien van boven op het dronefilmpje! Hijsen maar.
Komende tijd wordt watertransportleiding verder aangelegd. Deze buizen hebben een diameter van 1.20 meter. De delen worden met twee hijskranen in de grond getild en vervolgens aan elkaar bevestigd. Verder wordt de gasleiding gelegd (die heeft een doorsnede van 40 centimeter) en 27 verschillende middenspanningskabels.
De lagen van het Varkenoordseviaduct
Het Varkenoordseviaduct is opgebouwd uit verschillende lagen en dat is nu op de bouwplaats goed te zien! Omdat het gebied de afgelopen jaren is verzakt, worden de stootplaten opnieuw gelegd. Deze platen zorgen voor een geleidelijke overgang tussen de weg en de helling van het viaduct.
Onder de platen komt een lichtere grondconstructie (bims) waardoor de grond en platen minder zakken. De wapening (dat is een technische versterking) en doek houden alles compact en op de plaats. Boven op de platen komt dan weer de normale verharding (een steenmengsel en asfalt) en de tramrails.