Ga naar content (Ga naar content)

02-09-24

‘Hoe groter, hoe moeilijker, hoe mooier!’

Wat rijdt daar nou voor een kolos in het holst van de nacht naar Rotterdam? Eind augustus werden een paar mega-spanten naar de bouwplaats aan de Stadionlaan gereden, afgetakeld en op z’n plek gezet. De grootste balk is 30 meter lang, 8 meter hoog en weegt zo’n 60 ton. Zo’n grote lading valt onder bijzonder transport, dat wordt nauwkeurig voorbereid en gaat onder strakke begeleiding. Effe opzij dus! 

De spanten zijn voor de dakconstructie van de nieuwe sporthal van het Onderwijs & Sport Cluster aan de Stadionlaan. In totaal zijn 6 spanten geplaatst. Hoe is het gegaan en wat komt erbij kijken? De medewerkers van Rensink Transport uit Almelo, dat het uitzonderlijk transport vervoert, vertellen.

Ronnie Stokkingreef, operationeel manager

‘Vannacht hebben we het derde transport met de twee vakwerkspanten geleverd. De spanten zijn gemaakt bij ons in Almelo. De route is 200 kilometer en daar hebben we ongeveer 3 uur over gedaan. We rijden ’s nachts omdat het vervoer overdag te veel verkeershinder oplevert. Van tevoren verkennen we de route, kijken of en hoe de weg begaanbaar is, en vragen allerlei ontheffingen aan. Want we moeten bijvoorbeeld ook verkeerslichten weghalen zodat de trucks erlangs kunnen. In de voorbereiding en uitvoering werken we goed samen met alle partijen die te maken hebben met verkeer en infra zoals City Tec en Buko. En natuurlijk met de gemeente Rotterdam, daar hebben we veel constructieve input van gekregen en echt nauw en goed mee samengewerkt. Dat is heel prettig en voor een klus als dit essentieel.’

Vooral goede mensen

Een goede voorbereiding maakt het verschil. Ronnie: ‘Met natuurlijk goed materieel, bij elk transport vragen we onszelf eerst af: hebben we de juiste wagens om deze klus te klaren? Maar vooral de vraag of we de goede mensen hebben om dit te doen. De chauffeurs en begeleiders moeten de juiste kennis en kunde hebben. Het team moet een goede band hebben met elkaar, je moet op elkaar kunnen vertrouwen. Elk transport hebben we de vaste mensen erbij gehad.’

Rotonde

‘Het transport is heel breed, maar de A1, A50 en A15 zijn makkelijk. Het venijn zit hem in de staart, de grote uitdaging was om hier over de Stadionrotonde te rijden. Daar zijn we overheen gegaan, in tegengestelde rijrichting. Dat was nodig zodat de truck met grote lading de draai naar het kleine straatje, de Stadionlaan kan maken. Maar door de samenwerking met al die partijen ging het weer goed. En we hebben geen schades gereden, dat is ook belangrijk.’ 

Beetje gek

Het mooie van mijn werk is de diversiteit, we werken voor veel verschillende sectoren. Nu sta ik op een bouwplaats, morgen weer in een autofabriek. Het is leuk om overal in de keuken te kijken Je moet wel een beetje gek zijn om dit leuk te vinden, je werkt op onregelmatige tijden en reist veel. Voor ons is dit een staalconstructie, maar het is leuk om te zien hoe de school er op eind uitziet, dus we komen graag kijken als het klaar is.’

Marcel Dam Wichers, chauffeur

‘Je moet zeker een pietje precies zijn in dit werk. Soms zit er maar 5 centimeter speling tussen de truck en licht of verkeersbord. Alleen kan je dit werk dan ook niet, daarvoor hebben we begeleiders nodig. We communiceren veel, of het past, vooral als je de stad in rijdt. Je moet het echt samen doen en goed luisteren, als de begeleider ‘links’ zegt, moet je niet denken ik ga rechts, want dan komt het niet goed. Het is een hele uitdaging om met zo’n extreem breed transport te rijden, dat maak je niet alle dagen mee. Hoe groter en moeilijker, hoe mooier vind ik. Ik ben er trots op dat te mogen doen! Nu gaan we een paar uur slapen, in onze eigen auto’s en morgenochtend vroeg helpen we met het lossen. Dat gaat met een 500-tons kraan.’

Dieter Moors, begeleider exceptioneel transport

‘Vannacht is het weer super goed verlopen, we zijn een super team Als begeleider waak je over de veiligheid van de overige weggebruikers en zorg je ervoor dat de lading veilig van punt A naar B gaat. Op dit transport waren we met 6 begeleiders. We staan constant in verbinding met de chauffeur en elkaar, we zijn goed ingespeeld op elkaar. Het mooie aan het werk als begeleider is dat je in heel veel landen komt. We zien heel veel en komen op locaties waar de meeste mensen niet komen. We zijn altijd wel aan het reizen, dat is het bijzondere aan onze job!’

Lees meer...

bhMarcelVerhoef01.jpg

Fietsroute IJsselmonde: duik de geschiedenis in

Wist je dat er een echt kasteel stond in IJsselmonde? En de bouw van de Van Brienenoordbrug in d...

Lezen (Fietsroute IJsselmonde: duik de geschiedenis in)
whsp96975.jpeg

Nieuwe Zuiddiepjebrug

Nog eventjes en je kunt over de nieuwe Zuiddiepjebrug naar het Eiland van Brienenoord toe.

Lezen (Nieuwe Zuiddiepjebrug)
Image2.jpg

Werkzaamheden Stadionlaan en Buitendijk

Er wordt gewerkt aan de herinrichting van de Stadionlaan en het aanleggen van het Rondje Stadion...

Lezen (Werkzaamheden Stadionlaan en Buitendijk)
De_Kuip_-_OSC.png

Geluidsafspraken met stadion De Kuip

Onderdeel van het masterplan Feyenoord City 2.0 zijn de geluidsafspraken met stadion De Kuip. Wa...

Lezen (Geluidsafspraken met stadion De Kuip)

Nieuwsbrief

Stadionpark wordt het kloppend hart van Rotterdam waar wonen, sporten en beleven samenkomt. Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief!

Inschrijven