Mobiliteit
Een goed bereikbaar Stadionpark voor iedereen, dat is onze ambitie. Het is nu nog een mobiliteitsknelpunt: het is erg druk op de toegangswegen en parkeerplaatsen zijn vaak vol. Vooral tijdens een evenement of een wedstrijd van Feyenoord. Er is intussen al veel verbeterd. In de komende jaren gaan we grote slagen maken voor een veilige verkeerssituatie en goede doorstroming. Het terugdringen van parkeeroverlast, de spreiding van bezoekers en het tegengaan van parkeren in de omliggende wijken.
Op het Wilhelminaplein en de Veemstraat is een keerlus aangelegd. Trams kunnen nu zonder vertraging of stremming blijven rijden. Zo zetten we extra trams in bij grote evenementen en sportwedstrijden om iedereen op tijd in het stadion te krijgen. Reizigers kunnen gemakkelijk overstappen op het metrostation Wilhelminaplein om hun weg te vervolgen. De Posthumalaan is opnieuw ingericht, met een betere aanrijroute van en naar de Erasmusbrug, minder rijbanen, veel groen en veilige oversteekplaatsen. Iets verderop is de Olympiaweg aangepakt. Er zijn extra busparkeerplaatsen aangelegd en zijn er honderden fietsnietjes geplaatst. De digitale parkeerlichten geven informatie waar je met je auto kunt parkeren.
P+R Noorderhelling
P+R Noorderhelling is spiksplinternieuw. Met 500 parkeerplaatsen en 18 laadpalen voor elektrisch vervoer is deze driedeksparkeergarage een fraaie hotspot bovenop de nieuw geopende GAMMA. Hier stap je gemakkelijk over op het openbaar vervoer dat je direct naar het centrum of metrostation Maashaven brengt. Of neem vanaf de Piet Smitkade een watertaxi.
Vervoer over water
Met de aanleg van het drijvend ponton aan de Piet Smitkade kun je gemakkelijk met de Watertaxi naar je volgende bestemming varen. Of je laten afzetten door particuliere booteigenaren. Ook de Waterbus zal in een latere periode hier gaan aanmeren.
Roseknoop
In 2023 start de renovatie van de Roseknoop. Deze kruising van 2de Rosestraat met de Laan op Zuid wordt in de komende jaren volledig vernieuwd. Zo wordt de verzakte dijk opgehoogd om de komende 100 jaar droge voeten te houden. Er komen nieuwe leidingen, kabels en riolering. En de RET gaat de tramrails vervangen. Dit zijn grote en langdurige klussen. Deze grote operatie is erop gericht om het verkeer straks voor iedereen veiliger te maken en het soepel doorstroomt van Noord naar Zuid en de omliggende wijken. Kijk op www.rotterdam.nl/roseknoop voor de actuele situatie.
Spreiding van verkeer
Op bepaalde tijdstippen is het erg druk in en rondom het Stadionpark. Denk bijvoorbeeld aan het einde van een voetbalwedstrijd of een concert in De Kuip. Duizenden mensen willen tegelijkertijd de trein pakken of met de auto wegrijden. En hoe breed de wegen dan ook zijn en hoeveel treinen en trams er ook rijden, het zorgt voor veel vertraging en overlast. Daarom gaan we proberen tijdens deze piekmomenten het vervoer beter te spreiden. Door meer uitgaansgelegenheden te creëren stimuleren we bezoekers om uit eten te gaan, of een filmpje te pakken in Pathé De Kuip. Zo hopen we dat bezoekers eerder komen en langer blijven en dat de pieken zo over een langere tijd worden uitgesmeerd. En het is nog gezellig ook.